Prototyp aplikacji Decōrui
Prototyp aplikacji do dekoracji i aranżacji wnętrz którą wykonałem w ramach swojej pracy magisterskiej na wydziale artystycznym UMCS w 2023 roku.
Kontekst 

Szczegóły
Okres wykonywania prac:
2023
Rola:
Student
Umiejętności:
Ilustracja, grafika wektorowa, tworzenie aplikacji mobilnych (Figma).
Decōrui to prototyp aplikacji mobilnej która w swojej podstawowej funkcji umożliwiałaby użytkownikom dekorowanie oraz aranżację swoich wnętrz dzięki rozszerzonej rzeczywistości oraz modelom 3D mebli z bazy danych aplikacji.
Dodatkowo aplikacja umożliwiałaby przeglądanie i kupowanie mebli, tworzenie aranżacji złożonych z ulubionych artykułów oraz inspirowanie się gotowymi aranżacjami z których jednym kliknięciem mogliby dokonać zakupu interesujących ich produktów.
Faza badawcza prototypu aplikacji
W fazie badawczej porównałem teoretyczne konkurencyjne aplikacje w poszukiwaniu luk w oferowanych przez nie usługach, usprawnień i innowacji którą mógłbym wprowadzić. Doszedłem do następujących wniosków:
- Brakuje aplikacji która łączyłaby zakupy w wielu sklepach, z różną ofertą.
- Brakuje integracji koszyka z tworzeniem własnych aranżacji i elementów rozszerzonej rzeczywistości które pomógłby lepiej zwizualizować klientom rzeczywiste gabaryty danego przedmiotu, to jakby wyglądał już z istniejącą aranżacją w pomieszczeniu.
- Dostrzegłem potrzebę wprowadzenia kwestionariusza preferencji i stylów który przy pomocy narzędzi AI oraz algorytów mógłby sugerować najciekawsze i najbardziej interesujące propozycje dotyczące dekoracji i aranżacji wnętrza.

Stworzenie persony
Na podstawie analizy potrzeb i celów stworzyłem modelową personę której wymagania spełniałaby aplikacja Decōrui.

Flow diagram
W oostatnim kroku fazy badawczej wykonałem flow diagram aplikacji
z schemtycznym przedstawieniem interakcji ekranów.
Identyfikacja wizualna
W kolejnym kroku tworzenia prototypu aplikacji, stworzyłem identyfikację wizualną aplikacji – nazwę, logotyp, kolorystykę oraz wybrałem design system na którym oprze się aplikacja.
Nazwa Decōrui to modyfikacja polskiego słowa “dekorować” w trybie rozkazującym, który z jednej strony ma zachęcać do upiększania wnętrz ale i intrygować (szczególnie zagranicznego odbiorcę). Nazwa stylizowana jest znakiem ō oraz modyfikacją k -> c co dzięki temu zabiegowi zbliża wymowę angielskojęzyczną do polskiej wymowy.
Poniższa księga znaku szczegółowo i dogłębnie opisuje logotyp, jego niuanse budowy i przykłady prawidłowego użycia logotypu.
Księga znaku
Zawiera zbiór wytycznych i zasad dotyczących sposobu używania logo, typografii i innych elementów identyfikacji wizualnej marki.

Kolorystyka
Kolorystyka i kontrast została dobrana na podstawie badań Joe’a Hallock’a, preferencji użytkowników i wymogów WCAG 2.0.
Faza projektowa prototypu aplikacji
Tak jak nadmieniono wcześniej, prototyp aplikacji wykonałem w programie Figma.
Podstawą projektowania ekranów był powyższy flow diagram oraz stworzona wcześniej księga znaku która wyznaczyła kierunek estetyczny i praktyczny wyglądu projektu. Elementy aplikacji takie jak komponenty oparte są na Material Design 3 który zmodyfikowałem do potrzeb aplikacji. Dodatkowym aspektem prezentacji prototypu było przygotowanie go tak aby zaprezentować komisji zarys interakcji użytkownika z aplikacją – pokaz owej interakcji można zobaczyć poniżej.
Aplikacja mobilna
1. Kwestionariusz
Poznanie preferencji użytkownika i dopasowanie treści dzięki AI.
2. Strona główna i wyszukiwanie
Wyszukiwanie po słowach kluczowych i stylistyce, dostęp do rekomendacji z możliwością filtrowania
3. Aranżacja i produkt
Dodawanie do ulubionych, lista elementów w aranżacji, opinie i oceny produktów, tworzenie własnych aranżacji, szybki zakup wszystkich przedmiotów
4. Wirtualny pokój
Skanowanie pomieszczeń i aranżacja 3D w AR, zapisywanie i ulubione konfiguracje
5. Profil użytkownika
Edycja danych, polubionych przedmiotów i aranżacji, zmiana preferencji
6. Koszyk
Kontrola i edycja produktów przed zakupem
7. Notyfikacje
Spersonalizowane propozycje aranżacji i produktów, ustawienia preferencji powiadomień.








Podsumowanie 
Podczas pracy nad aplikacją Decorui nauczyłem się, jak istotny jest proces badawczy obejmujący analizę konkurencji i potrzeb grupy docelowej. Doświadczenie to pozwoliło mi także rozwinąć umiejętności w zakresie projektowania identyfikacji wizualnej, w tym księgi znaku i logotypu. W fazie projektowej opracowałem prototyp w Figma, bazując na zasadach Material Design 3 i tworząc spójny zestaw komponentów. Całość procesu uświadomiła mi wagę połączenia estetyki z funkcjonalnością w projektowaniu aplikacji.